Loading...

اخبار

پروژه‌ی اسکورپیو: همه چیز در مورد جدیدترین کنسول مایکروسافت

نوشته شده در : 2017/01/02 - 00:00
کنفرانس خبری مایکروسافت در نمایشگاه رسانه و تجارت E3 امسال، مملو از عناوین جدید و اخبار خوشحال‌کننده برای دارندگان Xbox One و کاربران ویندوز 10 با توجه به ابتکار جدید Xbox Play Anywhere بود. اما مهم‌ترین بخش کنفرانس معرفی دو کنسول جدید شامل یک مدل جدید از ایکس‌باکس وان با توانایی استریم تصاویر 4K و نسل جدید ایکس‌باکس با اسم رمز Project Scorpio بود.

در این مطلب قصد داریم در مورد همه اطلاعاتی که تا به این لحظه در مورد کنسول آینده مایکروسافت منتشر شده است صحبت کنیم. پروژه ای که قرار است نسل بعدی کنسول های بازی در تیم مایکروسافت باشد. فعلاً این تمام چیزی است که ما تاکنون می‌دانیم:

 

کارایی و مشخصات

با پروژه‌ی اسکورپیو، مایکروسافت قصد ثبت یک استاندارد جدید برای کارایی کنسول‌ها خواهد داشت. از این سیستم توسط تیم ایکس‌باکس به عنوان «کنسولی که توسعه‌دهندگان از ما می‌خواستند بسازیم» تعریف می‌شود. قرار است این کنسول چهار برابر از ایکس‌باکس وان از نظر گرافیکی قوی‌تر باشد. این قدرت که می‌تواند اجازه‌ی اجرای بازی‌ها در رزولوشن‌های بالاتر با نرخ فریم بالاتر را به کنسول دهد با ترافلاپس اندازه‌گیری می‌شود و طبق گفته‌ی مایکروسفت قدرت پردازشی این کنسول، 6 ترافلاپس خواهد بود. ترافلاپس یک معیار برای سنجش پتانسیل گرافیکی است که به شدت به GPU وابسته است.

اسکورپیو از یک پردازنده‌ی گرافیکی AMD که هنوز منتشر نشده استفاده خواهد کرد و چهار برابر نسل پیشین توان سایه‌زنی در هر محاسبه دارد که با توحه به این مسئله می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 4K و 60 فریم در ثانیه اجرا کند.

توییت حساب رسمی تویتر AMD در 13 ژوئن 2016 :

    ما مفتخریم که مایکروسافت خانواده‌ی ایکس‌باکس وان را با 2 کنسول جدید حاوی SoCهای شبه‌اختصاصی AMD توسعه داده است.

اگر همه چیز پیچیده به نظر می‌رسد، به این دلیل است که واقعا مبهم و پیچیده است. علی‌رغم اینکه اسکورپیو در بخش پایانی کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 معرفی شده اما جزئیات و مشخصات کمی از این کنسول رسما منتشر شده است. قدرت 6 ترافلاپی توسط فیل اسپنسر و مایکروسافت اعلام شده اما به روشنی گفته نشده که کنسول چگونه به این سطح از قدرت پردازشی خواهد رسید. تیم تولیدکننده‌ی ایکس‌باکس این موضوع را اعلام کرده که کاربرانی که تلویزیون 4K ندارند نیازی به خرج کردن برای اسکورپیوی پرقدرت ندارند، اما واقعا چه تعداد از بازی‌خورها می‌توانند یک تلویزیون 4K تهیه کنند؟

اسپنسر همچنین به روشنی توضیح داده که اسکورپیو قرار است در کنار ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس وان اس حضور داشته باشد -و تمام بازی‌ها برای هر کنسول در دسترس خواهد بود- اما به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان مجبور شوند یک پلتفرم را به عنوان هدف اصلی و بهینه‌ی بازیِ خود درنظر بگیرند. آیا سازندگان بازی باید یک بازی با گرافیک فوق‌العاده برای اسکورپیو طراحی کنند و امیدوار باشند که کاربران هزینه‌ی بیشتری متحمل شوند یا اینکه بازی را همچنان برای کارکرد مناسب روی ایکس‌باکس وان بسازند و روی اسکورپیو از تمام توانایی کنسول استفاده نشود؟

 

سازگاری با واقعیت مجازی

درحالی که توسعه‌دهندگان سنتی سوالاتی در مورد برنامه‌ی مایکروسافت برای اسکورپیو دارند، گروه دیگری منتظرند تا یک پیشرفت بزرگ در کنسول جدید تجربه کنند: واقعیت مجازی. اسپنسر در این زمینه می‌گوید:

پروژه‌ی اسکورپیو برای بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی VR جذاب است و ما طوری آن را ساخته‌ایم که می‌توان ابزار مورد نظر را به آن متصل و بلافاصله از آن استفاده کرد.

 

قیمت

مایکروسافت هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد احتمال همکاری در زمینه‌ی واقعیت مجازی منتشر نکرده اما Oculus Rift با توجه به ساده کار کردن با ویندوز 10 و عرضه شدن به همراه کترلر ایکس‌باکس وان، یک ابزار مناسب برای همکاری با اسکورپیو به نظر می‌رسد.
اگرچه مایکروسافت سکوت قابل پیش‌بینی در مورد قیمت اسکورپیو را در پیش گرفته است، اما جملات مرموزی از اسپنسر مانند جمله‌ی زیر سرنخ‌هایی به دست می‌دهد:

ما فعلاً قیمت و یا اطلاعات خاصی در این مورد نداریم که به شما بگوییم، ولی برای مقایسه، به وضعیت حال حاضر کنسول ها نگاه کنید که به چه محدوده قیمتی رسیده اند.

 

ایکس‌باکس وان در اوایل کار با قیمت 500 دلار عرضه شد و بر اساس جمله‌ی اسپنسر، اسکورپیو نیز باید در شروع عرضه در تعطیلات 2017 در همین رنج قیمت باشد.

به هر حال، هرچقدر هم که کنسول قدرتمند باشد، اگر قیمتِ آن بیش از اندازه بالا باشد نمی‌تواند چندان موفق باشد؛ این موضوعی است که ورود ناموفق PS3 آن را اثبات می‌کند. به عبارت دیگر، اگر مایکروسافت می‌خواهد که ایکس‌باکس وان اسکورپیو به خوبی در بازار عمل کند و آن طور که می‌خواهد، اوضاع بازار را به نفع این شرکت تغییر دهد، نباید بالاتر از حد خاصی قیمت‌گذاری کند؛ حتی اگر خیلی هم خوب و قدرتمند باشد.

امیدواریم که این کنسول قیمت میلیون دلاری نداشته باشد، اما ببینیم اسکورپیو چه قیمتی برای این کنسول مناسب خواهد بود؟

ممکن است افراد فکر کنند اسکورپیو آنقدر قدرتمند باشد که قیمتش بسیار بالاتر از نسخه‌های پیش باشد و اگر در مورد اسکورپیو در مقایسه با ایکس‌باکس وان یا حتی PS4 بحث کنیم، آن وقت بله، این تصور درست است. به هر حال، در کل اسکورپیو احتمالا نباید چندان گران قیمت باشد. در واقع می‌توان یک حد 400 دلاری کشید و گفت که اسکورپیو نباید بیش از آن قیمت‌گذاری شود.

چندین دلیل برای این مسئله وجود دارد. دلیل اول این است که درحالی که مشخصات اسکورپیو در حال حاضر به نظر به طور عجیبی جذاب به نظر می‌رسد، عمر کنسول در یک سال و نیم آینده تمام نمی‌شود. یک سال و نیم به اندازه‌ی یک عمر در دنیای تکنولوژی است. همچنین پیشرفت‌های آینده در تکنولوژی، می‌تواند باعث شود تولید اسکورپیو بسیار ارزان‌تر از چیزی باشد که الان به نظر می‌رسد.

اینها به این معنی نیست که اسکورپیو در هنگام عرضه جذاب نباشد، یا اینکه جذاب‌ترین کنسول ساخته شده در آن زمان نباشد، فقط منظور این است که از آن چیزی که در حال حاضر به نظر می‌رسد بسیار معمول‌تر خواهد بود. تولید ایکس‌باکس وان اسکورپیو در حال حاضر واقعا گران به نظر می‌رسد اما یک سال و نیمِ آینده، آسان‌تر می‌توان قیمت آن را تحت کنترل گرفت.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که تقریبا می‌توان مطمئن بود که مایکروسافت در زمان عرضه حداکثر توان خود در زمینه‌ی سخت‌افزار اسکورپیو را به کار گیرد.

این یک استراتژی جدید برای مایکروسافت نیست. آن‌ها این کار را پیش از این با ایکس‌باکس و ایکس‌باکس 360، که باعث شد بتوانند این کنسول‌ها را بسیار پرقدرت و با قیمت ارزان -به نسبت زمانِ مربوط به آن‌ها- عرضه کند انجام دادند. اولین بار در ایکس‌باکس وان بود که مایکروسافت تصمیم گرفت استراتژی نینتندو را پیش بگیرد و روی هر دستگاهی که می‌فروشد سود کند، و قیمتی را انتخاب کرد که به نسبت هزینه‌ی تولید، نسبتا بالا بود. پس از موفقیت عمومی ایکس‌باکس اصلی و به خصوص ایکس‌باکس 360، و شکست نسبی ایکس‌باکس وان (معرفی اسکورپیو به نوعی شکست ایکس‌باکس وان را اثبات می‌کند) به این معنی است که مایکروسافت احتمالا بخواهد به استراتژی پیشین که با آن نتیجه‌ی مثبتی گرفته‌اند بازگردد.

بله، با این استراتژی مایکروسافت با فروش هر دستگاه، ضرر خواهد کرد. اما به هر حال طبق گفته‌ی اخیر مایکروسافت، کنسول فقط یک ابزار برای رسیدن به هدف است و مایکروسافت به کل اکوسیستم کنسول توجه خواهد کرد. مواردی از قبیل خدمات، مشتریان سفارشی و تعداد بازی‌هایی که به فروش می‌رسند. به نظر می‌رسد مایکروسافت ضرر کوتاه‌مدت را در مقابل فروش آینده‌ی نرم‌افزاری، تعداد مشتریان Xbox Live و جزئیات مختلف ایکس‌باکس و ویندوز در طولانی‌مدت بپذیرد.

این به این معنی است که مایکروسافت احتمالا مایل است قیمت را پایین نگه دارد حتی اگر باعث از دست دادن مقداری از پولشان باشد.

به علاوه‌ی دو نقطه‌ی بالا، یک مورد دیگر نیز وجود دارد: ضعف سخت‌افزاری ایکس‌باکس وان و قیمت بالاتر آن که به دلیل همراه بودن با کینکت وجود داشت. کینکت یک تکنولوژی بسیار پیشرفته و ظاهرفریب است که تقریبا هیچ کس آن را نمی‌خواست. به این معنی که بسیاری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه به کینکت اختصاص یافت و بخش کمی به قدرت سخت‌افزاری اصلی می‌رسید و اینکه کینکت قیمت ایکس‌باکس وان را برای مشتریان بالا می‌برد. این مسئله در کاهش قیمت شدید ایکس‌باکس وان با حذف کینکت از بسته‌ی کنسول، اثبات می‌شود.

اگر مایکروسافت از تدابیر سابقش درس گرفته باشد -مایکروسافت توجه به کینکت را کاهش داده (در واقع ایکس‌باکس وان اِس، حتی درگاهی برای کینکت نخواهد داشت و نیاز به یک آداپتور برای وصل کردن کینکت خواهد داشت)- و اینکه روی اسکورپیو تمرکز کرده است تا آن را به یک ماشین قدرتمند تبدیل کند، هر قیمتی برای دستگاه تعیین شود، فقط مربوط به قدرت سخت‌افزاریِ خود کنسول خواهد بود که باعث می‌شود بازار چیزی را که واقعا می‌خواد دریافت می‌کند، نه یک وسیله‌ی نه چندان کاربردی.

با توجه به این سه موضوع، بدون کینکت، مایکروسافت مایل است کنسول آینده در یک سال و نیم دیگر ارزان‌تر از انتظار باشد و می‌توان نتیجه گرفت که اسکورپیو چندان گران‌قیمت نباشد. می‌توان 400 دلار را به عنوان حد بالای قیمت کنسول در نظر گرفت، در حالی که ایکس‌باکس وان اس در آن زمان احتمالا 249 دلار و ایکس‌باکس وان 299 دلار باشد. با این قیمت به نظر می‌رسد اسکورپیو ارزش خرید بالاتری نسبت به کنسول‌های بسیار ضعیف‌تر PS4 Neo، Nintendo NX و PlayStation VR داشته باشد که احتمالا هم‌قیمت با اسکورپیو خواهند بود.

مایکروسافت برای اینکه بتواند شانس مجدد خود را برای احاطه به بازار امتحان کند، فقط به این نیاز دارد که در قیمت‌گذاری حریص نباشد.

 

دسته : نقد و بررسی منبع : shahrsakhtafzar بازدید : 1139

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!