Loading...

اخبار

خاطرات بد با کمک لیزر از ذهن انسان پاک می شوند !

نوشته شده در : 2017/02/01 - 00:00
برای شما احتمالا اتفاق افتاده است که بعد از حس کردن بوی عطر یا شنیدن نام یک نفر یا یک آهنگ خاص، فلش بکی به گذشته زده باشید و به یاد خاطره ی بد و غم انگیزی افتاده باشید. خاطرات تلخ توانایی این را دارند که نه تنها در گذشته بلکه در زمان حال هم تأثیرات منفی در زندگی افراد بگذارند و باعث بروز احساساتی مانند خشم و عصبانیت شوند. اما خبر خوب آن است که دانشمندان دریافته اند که این خاطرات می تواند توسط لیزر از بین بروند.

محققان موفق به جداسازی خاطری در موش ها شده اند که با هم تداخل دارند و بر این باورند که میتوانند همین کار را در آینده بر روی انسان عملی کنند. دانشمندان در دانشگاه تومویا با دستکاری نورون های مغز موش ها روشی برای از بین بردن جرقه خاطرات بد کشف کردند. در این آزمایش دو خاطره جدید ترسناک در موش ها ایجاد کردند، آنها را با هم همپوشانی دادند و دوباره بدون آنکه خاطرات را پاک کنند از هم جدا کردند. این تحقیقات به ایجاد روش های جدید برای از بین بردن اضطراب بعد از حادثه منجر می شود.


در این آزمایش ابتدا ارتباط میان درد و طعم های مختلف به موش ها آموزش داده شد. بعد از آن هربار که موش ها مجبور به خوردن شیرین کننده می شدند به آنها محلول کلرید لیتیوم تزریق می شد، که این در آنها حس بیماری ایجاد میکرد. برای خاطره ترسناک دوم به موش ها آموزش دادند تا پس از شنیدن صدای خاص به آنها شوک الکتریکی داده می شود، پس بهتر است که در جای خود بمانند. سپس این دو خاطره با یکدیگر ترکیب شدند. یعنی هر زمان که شیرین کننده میخورند، آن صدای خاص منتشر می شد و موش ها در جای خود میخکوب می شدند. به این ترتیب هر زمان که موش ها از شیرین کننده می خوردند در جای خود بدون حرکت میماندند. در مرحله بعد با استفاده از روش لیزر اپتوژنیک بر روی مغز موش ها، آنها موفق شدند که این دو خاطره را جدا کنند. موش ها در هنگام خوردن شیرین کننده احساس ترس از بیماری را همچنان داشتند، اما دیگر در جای خود میخکوب نمیماندند. از طرف دیگر هم با شنیدن آن صدای خاصی ترسی از شوک الکتریکی داشتند. این آزمایش موفقیت آمیز بود و محققان امیدوارند که روش مشابه آن را برای انسان ها نیز عملی کنند، اما مسلم است که در این بین زمانی برای استراحت و آرامش موش ها نیست.

دسته : بدن انسان منبع : sakhtafzarmag بازدید : 1891

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!