Loading...

اخبار

مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات

نوشته شده در : 2019/10/30 - 00:00
اگر بخواهیم در همه کارها قوی باشیم، در هیچ کاری قوی نخواهیم بود.وجود استراتژی اثربخش برای مشتری ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی می آفریند. بیچاره ترین انسان ها در دنیا فرد بینایی است که فاقد یک چشم انداز آرمانی است. صرف منابع محدود بر موضاعات غیراصلی جریمه اش واگذاری میدان رقابتی به رقیبی است که منابع محدود خود را بر روی موضوعات اصلی متمرکز کرده است.
عمل سازمان هایی که استرانژی را مبنای راهبری خود قرار میدهند به مانند آن است که برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک را به سان یک اکسیر جادویی و وظیفه در تمام سطوح سازمانی به جریان می اندازند. نظر به تغییرات اساسی اقتصادی در سطح بین المللی و ظهور و به کار گیری مدیریت دانش در کسب و کارها سازمانها بر آن شده اند تا از فناوری اطلاعات / سیستم های اطلاعاتی بهره برداری لازم را داشته باشند و از این طریق به ایجاد و توسعه مزیت رقابتی به کمک فناوری اطلاعات / سیستم های اطلاعاتی بپردازند. در عصر اطلاعات افراد شرکت ها و شرکتهایی موفق هستند که قادر به رقابت با دیگران باشند. به عبارت دیگر سیستم های اطلاعات استراتژیک به عنوان سیستم هایی معروف می باشند که به خلق و پشتیانی از استراتژی رقابتی سازماه ها میپردازند.
برای تحقق مزیت رقابتی از طریق سیستم های اطلاعات استراتژیک به برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات / سیستم های اطلاعاتی نیازمندیم. برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی / فناوری اطلاعات فرایندی منطقی گام به گام زمانبندی شده و هدفمند است. که در آن یک سازمان از یک نقطه آغازین جهت تدوین برنامه استراتژیک خود شروع و پس از طی مراحلی که کاملا با یکدیگر مرتبط و مانوس می باشند، میتواند ورود موفق فناوری اطلاعات را به سازمان تسهیل نماید.
برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی / فناوری اطلاعات با گسترش معماری منسجم و اعمال وحدت رویه و استانداردسازی چارچوبهای سخت افزاری، نرم افزاری و اطلاعاتی میتواند عملیات سیستم های اطلاعاتی را با هدف کلان سازمان منطبق سازد.
کتاب مفاهیم و کاربردهای مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات برای تحقق اهداف مختلفی همچون آشنایی با اصول و مفاهیم تئوری و عملی مدیریت استراتژیک و همچنین آشنایی با موضوعات کاربردی و چگونگی به کارگیری تکنیک های مدیریت استراتژیک در سازمان و عمل تدوین شده است.
استراتژی راهبردی عبارت است از برنامه جامع منسجم و کاملی که برای تحقق اهداف اساسی سازمان تدوین گردد. بنابراین استراتژی نوعی برنامه است که برای به مقاصد و اهداف اصلی سازمان تدوین می شود. همچنین استراتژی تعیین کننده نوع خدماتی است که سازمان به جامعه عرضه می کند و الگوی نحوه پاسخگویی سازمان به محیط را شکل می دهد.
همچنین کارکنان و سایر منابع سازمان را لا توجه به چالش ها و مخاطرات موجود در محیط  برای نیل به اهداف کلی سازمان بسیج می کند و مسیر واحدی را برای تحقق آن اهداف مشخص می سازد تا به کارگیری منابع موجود تحقق اهداف جامع سازمان عملی گردد در واقع در سلسله مراتب برنامه ریزی در سازمان ها هر برنامه دو نقش متفاوت را در برابر شطوح بالاتر و پایین ایفا می کند. بدین ترتیب با توجه به سطح برنامه ریزی در ساختار سازمانی اولا ابزار تحقق اهداف تععین شده در برنامه های سطوح بالاتر را فراهم می آورد و ثانیا اهدافی را برای سطوح پایین تر معین می کند.
برنامه ریزی یکی از فعالیت های پیچیده مدیریتی است. فرایندی است که تعیین می کند سازمان به آنجایی که می خواهد برسد، چگونه برسد. در برنامه ریزی مدیران آینده را می نگرد، اهداف سازمان را مشخص می کنند و استراتژی ها به منظور نیل به این گونه اهداف بسط می دهند. وسعت و پیچیدگی برنامه ریزی بستگی به پیچیدگی و ثرت اهداف دارد. همچنین اساس برنامه ریزی بر آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای آتی و چگونگی استفاده از فرصت ها و مبارزه با تهدید ها قرار دارد.
برای برنامه ریزی متخصصان از زوایای مختلفی تعاریف متعددی ارائه کرده اند.در اینجا چند نمونه از آنها را یادآور می شویم برنامه ریزی عبارت است از :
هدف تعیین گردیده یافتن و ساختن راه های رسیدن به آن فراهم گردد.
تصمیم گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گردد.
تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و ساختن راه ها و وسایلی که رسبدن به آن را فراهم کند.
پس از مطرح شدن نظریه هایی در خصوص تجارت بین الملل که در سالهای 1980 عنوان شد و ضرورت این موضوع که شرکت ها و دولتها برای تاثیرگذاری  بر جریانات تجاری و رفاه ملی باید به گونه ای استراتژیک باید وارد صحنه عمل شوند، محققینی از جمله مایکل پورتر ترغیب نمود تا این مباجث را مورد بازنگری قرار دهند.
در سراسر دنیا بسیاری از کشورها مانند مکزیک که دارای نیروی کار ارزان قیمت می باشد یا برزیل که از منابع طبیعی فراوان سود می جوید و یا ایالات متحده آمریکا که دارای نوآوری و کارآفرینی می باشد در نوع فعالیتی که میتوانند انجام دهند متفاوتند وشرکت ها هم به صورتی فزاینده عملیات زنجیره ارزشی خود را در بخشهایی از دنیا متمرکز می نمایند که بتوانند از نعمتهای مختلف موجود در آن کشورها بهره مند شوند پورتر در آخرین کتاب خود بر روی این موضوع تاکید داشت که چگونه برخی کشورها توانسته اند در عرصه رقابت های بین المللی خود کامیاب شوند برای مثال ایتالیا در سنگ های ساختمانی سوئد در کامیون آلمان در صنعت خودرو و ... برای این منظور پورتر سعی نمود چارچوبی برای هدایت تصمیم گیری مدیرانی که در صدد کسب مزیت های رقابتی در عرصه بازارهای بین المللی هستند و نیز ارائه استراتژی هایی به دولت مردانی که سعی می کردند محیط تجاری مطلوبی فراهم سازند ارائه دهد.
در دنیایی که شتاب فزاینده تحولات عنان اختیار از کف انسان ها ربوده است، در دورانی که پیچیدگی در تمامی عرصه های زندگی و سیستم های اجتماعی رخنه کرده است در عصری که فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب ظهور الگوهای نوینی از کسب و کار و تعاملات اجتماعی گشته است سازمانه ها با چالش های جدی مواجهند.
سازمان ها به عنوان نهادها ی اجتماعی متاثر از تحولات دچار پیچیدگی های روزافزونی در سیستم ها و نعاملات خویش گشته اند و به ناچار برای همراهی و یا رهبری در عصر تحول نیازمند برنامه ریزی و بازنگری خویش هستند.در این شرایط معماری به عنوان واژه ای آشنا در عرصه سازمانی از نقش ویژه ای برخوردار شده است.همان طور که توانایی هر موجود زنده ای تا حد زیادی زیادی تحت تاثیر معماری اندام و سیستم های زیستی وی است همان گونه که زیبایی و کارایی یک ساختمان از نوع معماری آن نشات می گیرد به همان دلیل و دلایل دیگر معماری سازمانی نقش عمده ای در بازنگری و برنامه ریزی سازمان ها بر دوش دارد. از انجا که حجم وسیعی از تحواتن عصر جدید ناشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات شمرده می شود سازمانها نیازمند آنند که چیستی خویش را حول مفاهیم و واژگان عصر جدید تعریف مجدد کنند.
سازمانها به دنبال ظهور و گسترش کاربری سیستم های کامپیوتری در دهه 1950 و 1960 و به تدریج با گسترش ویچیده شدن سیستم های مبتنی بر کامپیوتر دریافتند که برای بهره گیری بهتر و دوختن قبایی مناسب از سیستم های اطلاعاتی به قواره اندامشان نیازمند برنامه ریزی و استفاده از روش های مدون و استاندارد توسعه سیستم ها هستند. اذا بحث متدولوژی هایی توسعه سیستم های اطلاعاتی مطرح شدند با مرور زمان و گسترش و پیچیده تر شدن سیستم های اطلاعاتی در سازمان ها نیاز به رویکردی جامع نگر در طراحی سیستم ها احساس شد. از این رو متدولوژی سازمان نگر پایه عرصه وجود نهادند. متدولوژی هایی که برای توسعه سیستم ها ورای نیازمندی های بخشی اهداف و نیازمندی های سطح بالای سازمان یعنی اهداف و استراتژی های کلان سازمانی را در نظر می گرفتند.
در سال 1992، رزارت دفاع آمریکا پروژه ای تحقیقاتی را آغاز کرد که به اختصار چارچوب معماری فنی برای مدیریت اطلاعات نامیده می شد. هدف از این پروژه تهیه یک طرح جامع برای چارچوب بخشیدن و هماهنگ کردن کلیه منابع اطلاعاتی در داخل مجموعه وزارت دفاع بود. در سال 1994 وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای واحدهای تابعه خود را ملزم به اجرای نتایج چارچوب معماری فنی برای مدیریت اطلاعات  و انطباق سیستم های اطلاعاتی خود با آن نمود.
چارچوب معماری فنی برای مدیریت اطلاعات از آن تاریخ تا کنون همواره در حال بازنگری و اصلاح بوده و در حال حاضر نسخه 3 آن توسط وزارت دفاع آمریکا استفاده می شود.
 

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!