Loading...

اخبار

فرق LFF و SFF در سرورهای اچ پی -

نوشته شده در : 2020/09/24 - 00:00
SFF مخفف small form factor هست که به هارد های 2.5 اینچ می گویند

LFF مخفف large form factor هست که به هاردهای 3.5 اینچ می گویند

سرور پرفروش و محبوب HPE DL380 بسیار سازگار و ارتقاپذیر است و انعطاف پذیری در آن فوق‌العاده است. DL380 پیکربندی Modular Drive Bay را ارایه می‌دهد و قصد داریم در این مقاله به بررسی کیس‌های LFF و SFF و مقایسه این کیس‌ها در DL380 G9 و DL380 G10 بپردازیم.

 کیس‌های LFF 

در کیس‌های LFF که اصولا برای اپلیکیشن‌هایی مانند سرور Email Exchange، Cold Storage و نودهای استوریج مبنی بر کلود، استفاده می‌شوند، پیشرفت بزرگی را شاهد هستیم: امکان افزودن 4 عدد LFF در قسمت میانی کیس و داخل Mid Tray.

 

پس mid-plane HD carrier مهم‌ترین و جدیدترین امکانی است که در سرور DL380 G10 و شاسی‌های LFF قرار گرفته است که به وسیله آن می‌توان 4 عدد درایو LFF به صورت داخلی و با قرارگیری در بالای CPUها و ماژول‌های حافظه، نصب کرد. می‌توان با استفاده از Drive Cageهایی که در قسمت پشتی نصب می‌شوند، هارد درایوهای SFF و LFF بیشتری نصب کرد.

 

در کیس‌های LFF در نسل 9، امکان استفاده از 12 درایو در قسمت جلو و 3 درایو در قسمت پشت سرور را داشتیم یعنی در کل 15 عدد LFF. اما در نسل 10 می‌توان مجموعه جدیدی از درایوها را که شامل 4 درایو است در قسمت میانی کیس قرار دهیم: پس در کل می‌توانیم 19 درایو LFF داشته باشیم: 12 تا در جلو، 3 تا در پشت و 4 تا در وسط کیس. به غیر از این 4 درایو، می‌توان 2 درایو SFF دیگر هم در قسمت پشتی قرار داد. در نتیجه با وجود 12 عدد درایو LFF در قسمت جلویی، 3 عدد در قسمت پشتی و 4 عدد در قسمت میانی، به همراه 2 عدد SFF در قسمت پشتی، از حداکثر ظرفیت 231.84 ترابایت می‌توانید استفاد کنید که این میزان ظرفیت، خیلی عالی است:

 

3+4+12x12TB+2×3.84TB

 

 

 

در DL380 G10، یک امکان جدید دیگری هم برای درایوهای LFF داریم که 8 تایی آنها نیز قابل نصب است در حالیکه ما قبلا در DL380 G9، فقط از فرمت 4 و 12 تایی استفاده کردیم اما الان فرمت 8 تایی هم اضافه شده است.

 

در DL380 G10 همانند DL380 G9، امکان استفاده از Universal Drive Bay وجود دارد که اپتیکال درایو و فضایی برای قرارگیری دو عدد SFF دارد.

 

 

دموی معرفی سرور HPE DL380 G10 – فارسی 

 

 کیس‌های SFF 

کیس‌های SFF اصولا به منظور ذخیره‌سازی High Performance استفاده می‌شود. برای دیتابیس‌های بسیار بزرگی که در زمینه ذخیره‌سازی سروری، High Demand هستند، بسیار اهمیت دارد مثلا موسسات مالی که حجم بسیار زیادی تحلیل بر روی داده‌ها دارد. سرور مناسبی برای Data Warehousing است که برای پیش‌بینی اطلاعات استفاده می‌شود و یا برای ذخیره‌سازی نرم‌افزارمحور و یا اپلیکیشن‌های جدید Hyper-Converged که دارای حجم بالای ذخیره‌سازی هستند، مناسب است و انتخاب خوبی برای این اپلیکیشن‌هاست.

 

در DL380 G10، طراحی بسیار منعطف و قابل تغییری داریم: درایوهای SATA و NVMe را می‌توانیم استفاده کنیم.

 

در طراحی سنتی 3 تا Drive Cage با ظرفیت 8 درایو داریم که امکان ترکیب درایوها را فراهم می‌کند. در پیکربندی 24 درایو SFF، امکان استفاده از 6 درایو دیگر در قسمت پشت وجود دارد پس در کل تا 30 درایو را پشتیبانی می‌کند که در صورت استفاده از 30 عدد SFF با ظرفیت 15.2 ترابایت، حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی که در اختیارتان است، 459 ترابایت خواهد بود.

 

همچنین Drive Cageای با امکان 6+2، 6+2 و 6+2 می‌توانید داشته باشید که 2 مربوط به درایوهای PCIe SSD است و برای اپلیکیشن‌های جدیدتر که Caching و Tiering بالایی دارند، مناسب است.

 

 

 

شما می‌توانید ترکیبی از هارددرایوهای پرسرعت را هم داشته باشید که امکان بسیار عالی را فراهم است. در DL380 G10 می‌توانید از تعداد 8+8+4 درایو NVMe استفاده کنید یعنی به تنهایی می‌تواند 20 عدد درایو NVMe را پشتیبانی کند و از آنجاییکه بعد از NVMeهای 2 ترابایتی که در سری‌های اول نسل 10 ارایه شده بود، NVMeهای 4 ترابایتی نیز قابل استفاده شده، می‌توانید 80 ترابایت فضا را در اختیار داشته باشید. NVMe Cageها بسیار شبیه به Drive Cageهای معمولی هستند با این تفاوت که در قسمت پشت، کانکتورهایی دارد که همگی، کانکتورهای PCIe هستند.

 

در رابطه با کیس SFF، یک اسلات PCIe دیگر در DL380 G10 داریم. علاوه بر 8 عدد اسلات PCIe، می‌توانید از FlexLOM و AROC استفاده کنید: پس 8 تا اسلات PCIe + AROC + FlexLOM

 بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 – فارسی پیکربندی‌های متفاوت در سرور DL380 G10 

در ادامه پیکربندی‌های مختلف کیس نیز قابل دسترسی است و بسته به نیازهای حجم کاری خود می‌توانید از پیکربندی‌های متفاوتی استفاده کنید:

 8 LFF drive chassis with Universal Media Bay 12 LFF drive chassis + optional 4 LFF mid-plane or 3 LFF + 2 SFF rear mounted drives 24 SFF drive chassis + optional 6 SFF rear-mounted drives 8 SFF drive chassis with Universal Media Bay, + 2 optional front mounted SFF or NVMe drives 20 SFF NVMe drive chassis with partial population of box1 on the front of the system 

برخی پیکربندی‌ها برای داشتن optical drive از Universal Media Bay پشتیبانی می‌کنند. در برخی پیکربندی‌ها ممکن است نیاز باشد Drive Cageهایی را در جای Expansion Riser قرار داد تا بتوان 6SFF و یا 2SFF و 3LFF را پشتیبانی کرد. اگر قرار است از 8 درایو NVMe استفاده کنید، فقط باید SFF Chassis را انتخاب کنید. کیس‌های 8-bay می‌توانند آپگرید شوند تا از 16 یا 24 درایو SFF پشتیبانی کنند. در صورت استفاده از 20 عدد درایو NVMe باید از HPE Smart Storage Battery نیز استفاده شود.

 

منبع: فالنیک (ایران اچ پی



برگرفته از hpstorage.blog.ir
دسته : آموزشی سخت افزار منبع : فالنیک بازدید : 1447
برچسب ها : سرور

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!