Loading...

اخبار

متاورس چیست؟

نوشته شده در : 2022/07/23 - 00:00
«متاورس»، واژه‌ای آشنا در دنیای فناوری است. پدیده‌ای که شاید فقط در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌باشیم. در این مطلب، سعی کرده‌ایم به طور جامع به این پدیده بپردازیم و تصورات غلطی که راجع به آن وجود دارند را بیان کنیم.
متاورس چیست؟
«متاورس» در لغت به چه معناست؟ واژه متاورس از دو بخش «متا» و «ورس» تشکیل شده که اولی به معنای فرا و دومی به معنای جهان می‌باشد. به عبارت دیگر، متاورس یعنی فراتر از جهان. متاورس نوعی دنیای مجازی و فراتر از دنیای فیزیکی است که افراد از فواصل دور و توسط تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلف به هم متصل شده و تحت عنوان هویتی مستقل، به برقراری ارتباط می‌پردازند. حتما این سوال در ذهن‌تان پیش آمده که متاورس حکم همان شبکه‌های اجتماعی را دارد و تفاوتی بین این دو وجود ندارد. اما باید نکته را بگوییم که شبکه‌های اجتماعی، در واقع پیش‌نیاز و پایه و اساس متاورس هستند و بدون وجود آنها، متاورسی هم وجود نخواهد داشت. جدا از موضوع فوق‌الذکر، متاورس، ویژگی‌هایی دارد که باعث تمایز آن از شبکه‌های اجتماعی می‌شود و آن هم ویژگی تعامل است. متاورس، دنیاهای مختلفی را در خود می‌گنجاند و این دنیاهای مختلف، باید با یکدیگر قابلیت تعامل را داشته‌باشند. فرض کنید شما یک کاربر متاورس هستید که در یک بازی متاورسی، لباسی بر تن دارید. قابلیت تعامل در متاورس، بدان معناست که بتوانید همان لباس را در یک دنیای متاورسی دیگر، به فروش برسانید. به عبارت دیگر، تعامل یعنی اینکه بتوانید دارایی‌های مجازی خود را در محیط‌های متاورسی، مدیریت کرده و در صورت نیاز، آنها را به فروش برسانید. در واقع، متاورس به دنبال ایجاد فضایی مجازی است که در آن، امکان انجام تمام فعالیت‌های دنیای فیزیکی باشد.
متاورس


کاربردهای متاورس
متاورس قابلیت وارد شدن به صنعت‌های گوناگون و ارتقای ویژگی‌های آنها را دارد. یک نمونه بارز از کاربردهای متاورس، صنعت بازی است. بازی‌هایی که از امکاناتی همچون «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» برای جذاب کردن جلوه‌های بصری‌شان استفاده کرده‌اند، از کاربردهای شگفت‌آور متاورس به حساب می‌آیند. تصور کنید هنگام انجام بازی‌های کامپیوتری، در محیطی از جنس واقعیت قرار گرفته‌اید و به لحاظ مکانی، جایی که هستید با آنچه که می‌بینید، تطابق داشته‌باشد. یکی دیگر از جلوه‌های قدرتمند حضور متاورس را می‌توان در خرید و فروش و تجارت مشاهده کرد. مشتری قبل از خرید محصولاتی مانند کفش و لباس، باید آن را لمس کرده و از ابعاد آن، آگاه شود و حتی آن را بر تن کند. متاورس می‌تواند بستر قدرتمندی برای بررسی و مشاهده و تست کردن کالاها فراهم کند. به این ترتیب، خرید و فروش آنلاین، بیش از پیش رونق پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر، هزینه‌های حمل و نقل کاهش پیدا خواهد کرد.
متاورس در گیمینگ




متاورس، فراتر از شبکه‌های اجتماعی
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، متاورس با شبکه‌های اجتماعی، تفاوت‌های عمده‌ای دارد. اما این دو مفهوم چنان به هم شباهت دارند که توسط بسیاری از افراد، اشتباه گرفته‌ می‌شوند. این در حالی است که متاورس، کاربردهایی بسیار فراتر از برقراری  تعامل به صورت مجازی و به اشتراک گذاری مطالب را دارد. به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی متاورس می‌توانید به همراه دوستان خود، در یک کافه دورهمی داشته‌باشید و حتی در آنجا قهوه‌ای بنوشید. شبکه‌های اجتماعی، تنها بخشی از دنیای گسترده متاورس را شامل خواهند شد. 
متاورس + شبکه‌های اجتماعی


 

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!