Loading...

اخبار

همه چیز درباره USB 4

نوشته شده در : 2022/08/16 - 00:00
درگاه‌های USB، امکان انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر را به راحتی امکان‌پذیر ساخته‌اند. این فناوری هم مانند هر فناوری دیگری، دائما در حال تکامل و به روز رسانی است.
درگاه‌های USB، امکان انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر را به راحتی امکان‌پذیر ساخته‌اند. این فناوری هم مانند هر فناوری دیگری، دائما در حال تکامل و به روز رسانی است. سازندگان USB در هر نسخه، سعی دارند که سرعت انتقال داده را در مقایسه با نسخه قبل، بیشتر کنند. آخرین نسخه ارائه شده برای USB، نسخه 4 آن است. در این مطلب به ویژگی‌ها و مشخصات این نسخه و همچنین ویژگی دستگاه‌های سازگار با آن خواهیم پرداخت.
نسل قدیمی USB یعنی USB 3، در چهار نسخه مختلف برای سازگاری با کانکتورها و انواع مختلف درگاه شارژ، عرضه شد. اما سازندگان به این پیشرفت‌ها راضی نشده و برای نسل جدید USB، چشم‌اندازهای گسترده‌تری دارند.
USB 4
 

برتری USB 4 در مقایسه با نسل‌های قبلی

سازگاری با دستگاه‌های مبتنی بر استاندارد Thunderbolt : برخی از درگاه‌های USB 4، با دستگاه‌های مبتنی بر Thunderbolt سازگار هستند.

مدیریت بهتر منابع برای انتقال داده‌های ویدئویی: اگر برای انتقال داده‌های ویدئویی و غیرویدئویی به طور همزمان، از درگاه USB 4 استفاده کنید، این درگاه، حجم داده را مدنظر قرار داده و به هر نوع از داده، پهنای باند مشخصی را تخصیص می‌دهد.

سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه: امکان انتقال داده از طریق کابل‌های دوخطی به درگاه‌های USB نسل چهار با سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه وجود دارد.

USB 4

 

درگاه‌های سازگار با USB 4

کانکتور نوع C

این نسل جدید از درگاه‌های USB، از کانکتورهای نوع C استفاده می‌کند. بنابراین با درگاه‌های قدیمی مانند نوع A، نمی‌توان از آن استفاده کرد. البته می‌توانید با استفاده از مبدل، آن را به درگاه نوع A متصل کنید اما طبیعتا سرعت انتقال داده افت پیدا خواهد کرد.

درگاه Thunderbolt

اینتل به عنوان سازنده درگاه‌های تاندربولت، حق انحصاری خود برای این فناوری را باطل کرده و در یک همکاری با سازندگان USB، تاندربولت را در اختیار آنها قرار داد تا با نسل جدید USB سازگار شود. بنابراین تمامی افرادی که با کارت گرافیک‌های خارجی، روی لپ‌تاپ خود بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند، می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری USB نسل چهار، از تاندربولت 3 هم استفاده نمایند.

USB 4

سرعت USB 4

حداکثر سرعت تعریف شده برای USB نسل چهار، چهل گیگابایت در ثانیه است. اما طبیعتا روی تمام دستگاه‌ها با این سرعت اجرا نمی‌شود. USB 4 در دستگاه‌های مختلف با سه سرعت متفاوت 10، 20 و 40 گیگابایت در ثانیه به انتقال داده می‌پردازد. کاربران روی محصولات در بازه قیمت پایین‌تر مثل موبایل، سرعت پایین‌تر و روی لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت، سرعت بالاتر انتقال داده در USB 4 را تجربه خواهند کرد.

قابلیت انتقال نیرو در USB 4

برخی از USB های نسل قبلی، امکان انتقال نیرو را داشتند اما همه آنها این ویژگی را دارا نبودند. اما USB 4 به طور کامل از قابلیت انتقال نیرو پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن، می‌توان انرژی الکتریکی را به دستگاه‌ها منتقل کرد.

سازگاری با نسخه‌های قبلی

هر نسل جدید از USB، قابلیت سازگاری با نسخه‌های قبلی را دارد و USB نسل 4 هم از این قاعده مستثنی نیست. البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که در چنین وضعیتی، سرعت انتقال داده مطابق با سرعت نسل قدیمی‌تر است. به عنوان مثال، اگر با استفاده از کابل نسل دو ، از دستگاهی با USB نسل چهار استفاده می‌کنید، سرعت انتقال داده مطابق با نسل دو خواهد بود.

دسته : تکنولوژی سخت افزار بازدید : 234
برچسب ها : USB درگاه

نظر کاربران

نظری برای این خبر ثبت نشده است .

فیلیشا


یک فروشگاه اینترنتی است که به عنوان یک پل ارتباطی قدرتمند، خریداران را با شاخص ترین و مطمئن ترین وارد کنندگان کشور که ارائه دهنده مناسب ترین قیمت ها می باشند، مرتبط می سازد.

از تخفیفات و پیشنهاد های ویژه مطلع شوید!